Liberalizację przepisów dotyczących ślubów czy nadawania imion przewiduje nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego. Ustawodawca rozszerzył możliwość zawarcia związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego. Dotyczyć to będzie nie tylko osób w stanie zagrożenia życia, zdrowia lub pozbawionych wolności, ale także narzeczonych, którzy wskażą miejsce zawarcia małżeństwa zapewniające zachowanie uroczystej formy jego zawarcia oraz bezpieczeństwa osób obecnych na uroczystości. Za taki ślub zapłacimy jednak ekstra
1 tys.zł. Czy jest zainteresowanie takimi ślubami w Biłgoraju? - Do tej pory nie ma wielkiego zainteresowania, tzn. młodzi ludzie pytają czy mogą wziąć ślub np. w balonie, ale tylko w żartach. Faktycznie jednak jeszcze żadnego ślubu poza Urzędem nie udzielaliśmy - mówi Mariola Kupryjaniuk, kierownik USC Biłgoraj.
Nowy wzór dowodów miał obowiązywać od 1 stycznia br., ostatecznie termin przesunięto na marzec. Nowy dowód wyrobimy w najbliższym urzędzie gminy, a nie tylko tam, gdzie jesteśmy zameldowani. Ustawa przewiduje możliwość elektronicznego przesłania wniosku o wydanie dowodu. Wszystkie to rozwiązania mają ułatwić życie petentom. O nowych dowodach szczegółowo pisaliśmy tutaj: Nowe dowody: bez adresu, koloru oczu i wzrostu. Przypomnijmy: dotychczasowe dowody osobiste zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie będzie konieczności wymiany dokumentów.
Ponadto od 1 marca można nadawać dzieciom imiona obcego pochodzenia. To spore ułatwienie dla rodzin, w których jedno z rodziców nie jest Polakiem. Z tego rozwiązania mogą skorzystać także przybywający do Polski imigranci, uzyskujących obywatelstwo polskie. Rodzice przy wyborze imienia dla dziecka muszą oczywiście pamiętać, że nie może być ono zdrobniałe, uwłaczające, ani ośmieszające. Decyzja o tym, czy zaproponowane przez rodziców imię spełnia wymagania przewidziane przez przepisy, należy do kierownika urzędu stanu cywilnego.
Inne zmiany które wprowadza nowe prawo mają także uprościć obieg i dostęp do różnych dokumentów. Od 1 marca 2015 r. wszystkie Urzedy Stanu Cywilnego muszą prowadzić elektroniczną rejestrację aktów urodzeń, małżeństw i zgonów. Odpisy z tych dokumentów będą wydawane w dowolnym USC w kraju, a przy załatwieniu spraw w urzędzie nie będzie konieczności przedstawiania odpisów wcześniejszych aktów.