- Czym jest odwołanie od decyzji ubezpieczyciela w sprawie odszkodowania?
- Złożenie odwołania od decyzji ubezpieczyciela - kiedy warto to zrobić?
- Co zrobić, jeśli ubezpieczyciel nie uznał odwołania od swojej decyzji?
- Jak zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?
- Jakie informacje trzeba podać podczas zgłaszania szkody?
Możesz złożyć odwołanie od decyzji ubezpieczyciela, by otrzymać większą kwotę albo uzyskać odszkodowanie za szkodę.
Czym jest odwołanie od decyzji ubezpieczyciela w sprawie odszkodowania?
Odwołanie do ubezpieczalni to pierwsza z czynności, którą może wykonać osoba poszkodowana w celu uzyskania większej kwoty odszkodowania. Jest ona jedyną metodą polubownego rozwiązania sprawy o dopłatę do rekompensaty za szkodę. Kolejne etapy to zgłoszenie szkody do Rzecznika Finansowego albo założenie sądowej sprawy. Poszkodowany w celu odwołania od odszkodowania musi przygotować specjalne pismo do ubezpieczyciela.
Ubezpieczyciel ma 30 dni na decyzję, czyli wypłatę odszkodowania albo informację o odmowie. Termin odpowiedzi obowiązuje od dnia wejścia ustawy w życie rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.
Złożenie odwołania od decyzji ubezpieczyciela - kiedy warto to zrobić?
Zastanawiasz się, kiedy warto odwołać się od decyzji ubezpieczyciela? Praktycznie zawsze. Dlaczego? Ponieważ ubezpieczyciele znajdują dużo sposobów na zaniżanie albo odmówienie wypłaty odszkodowania. Jednak nie ma co się martwić - na rynku jest dostępnych kilka alternatyw mogących pomóc uzyskać dopłaty bez konieczności przygotowywania oraz wysłania odwołań od decyzji ubezpieczyciela. Jedną z alternatyw jest korzystanie z usług kancelarii odszkodowawczej oferującej bezpłatną analizę każdego przypadku, a w razie możliwości ubiegania się o dopłatę - pomoc w jej uzyskaniu.
Pamiętaj, że zwlekanie oraz przekraczanie terminu zgłoszenia może skutkować np. odmową wypłaty odszkodowania. Jeśli jednak terminy zostają dochowane, ubezpieczyciel będzie miał 30 dni na spełnienie świadczenia, które jest określone w umowie (wydania decyzji o odmowie wypłaty odszkodowania albo wypłaty odszkodowania).
Co zrobić, jeśli ubezpieczyciel nie uznał odwołania od swojej decyzji?
Wszyscy poszkodowani po otrzymaniu odmownych odpowiedzi na odwołanie od decyzji ubezpieczyciela wciąż mają możliwość ubiegania się o swoją gotówkę. Co można zrobić? Są 3 sposoby:
- Samodzielna walka z ubezpieczycielem. Jest najtrudniejszym sposobem niedającym żadnej gwarancji na uzyskanie dopłaty do odszkodowania. Jeśli pisanie odwołań nie przynosi żadnych efektów, ostatecznym etapem, w którym można uzyskać dopłatę do odszkodowania, jest założenie sprawy sądowej. Jest to jednak ryzykowne posunięcie, bo w przypadku przegranej poszkodowany pokrywa koszt procesu.
- Zgłoszenie się do Rzecznika Finansowego. Jest usługą bezpłatną, ale podobnie jak w przypadku samodzielnego odwołania, nie gwarantuje ona, że ubezpieczyciel wypłaci dodatkową gotówkę do odszkodowania. Oprócz tego czas oczekiwania na interwencję rzecznika finansowego oraz Sądu Najwyższego, do którego składa się interpelację, może wydłużyć czas oczekiwania na dopłatę o nawet kilka miesięcy.
- Zgłoszenie sprawy do kancelarii odszkodowawczej. Tego typu kancelarie pomagają swoim klientom w uzyskaniu dopłaty do odszkodowania. Po przeprowadzeniu bezpłatnej analizy sprawy, konsultant kontaktuje się z klientem w celu ustalenia warunków współpracy.
Jeżeli obie strony dojdą do porozumienia i poszkodowany podpisze umowę, zrzeka się wówczas prawa do roszczeń wobec Towarzystwa Ubezpieczeniowego i uzyskuje umówioną kwotę dopłaty.
Jak zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?
Po otrzymaniu od sprawcy oświadczenia o kolizji albo po sporządzeniu przez funkcjonariuszy notatki z miejsca zdarzenia skontaktuj się z towarzystwem ubezpieczeniowym, w którym polisę OC miał wykupiony sprawca całego zajścia. Szkodę można zgłaszać:
- osobiście (najbliższy oddział zakładu ubezpieczeń);
- telefonicznie - dzwoniąc na infolinię ubezpieczyciela albo wysyłając SMS (opcja jest dostępna jedynie u niektórych towarzystw ubezpieczeniowych);
- online (formularz internetowy, wysłanie e-maila albo rozmowa na czacie);
- listownie - poprzez wysłanie listu tradycyjną drogą pocztową.
Jeśli auto w wyniku zdarzenia drogowego zostało dotkliwie uszkodzone, to najlepszą opcją jest wykonanie telefonu do ubezpieczyciela jeszcze z miejsca zdarzenia.
Jakie informacje trzeba podać podczas zgłaszania szkody?
Konieczne będzie podanie danych osobowych poszkodowanego oraz sprawcy wypadku/kolizji, przede wszystkim nr. polisy OC. Podczas zgłaszania szkody powinno się znać dane pojazdów, które uczestniczyły w zdarzeniu drogowym. W tej sytuacji najważniejszą informacją będzie nr. rejestracyjny samochodu. Warto także podać model auta oraz jego markę. W trakcie zgłaszania roszczenia możemy zostać poproszeni o opis zdarzenia, czyli okoliczności, w jakich doszło do wypadku/kolizji. Będziemy musieli także podać dokładną lokalizację zdarzenia oraz jego datę.