Nowe oblicze plastiku
Wynalezienie plastiku pozwoliło rozwiązać wiele problemów związanych z magazynowaniem i transportowaniem produktów. Zarówno przedsiębiorcy, jak i konsumenci szybko pokochali tworzywo sztuczne. Przede wszystkim za stosunkowo niską cenę, trwałość, lekkość i komfort użytkowania. Plastik pozwala na bezpieczne przechowywanie i dostarczanie produktów do dowolnego miejsca na świecie bez uszczerbku na jakości. Tworzywo sztuczne zmieniło oblicze wielu branż: od opakowaniowej i farmaceutycznej po motoryzacyjną i zabawkarską. Nastąpił jednak taki moment, w którym wiele firm powiedziało: STOP. Nie rezygnując całkowicie z plastiku, ale znacząco ograniczając jego zużycie. Badania pokazują, że jest to krok w stronę konsumenckich oczekiwań.
Jakie działania wdrażają firmy z branży opakowaniowej w celu ograniczenia zużycia plastiku?
Jednym z najczęściej wdrażanych działań jest pozyskiwanie surowców wtórnych m.in. z odpadów poprodukcyjnych czy post konsumenckich. Powstałe w ten sposób produkty mają jakość porównywalną do opakowań wykonanych z pierwotnego surowca. Wiadra z odzyskanego plastiku mogą przyjąć dowolny kształt. Istnieje także możliwość stworzenia do nich etykiet w technologii IML lub offsetowej. Opakowania z regranulatu to jednak nie koniec proekologicznych działań. Coraz więcej firm wypuszcza na rynek "odchudzone" opakowania, do których produkcji wykorzystano ograniczoną ilość tworzywa. Duże przedsiębiorstwa inwestują także w nowoczesne i energooszczędne maszyny produkcyjne.
W jakich branżach można wykorzystać opakowania z PCR?
Opakowania plastikowe z PRC zgodnie z obowiązującymi przepisami, mogą być wykorzystywane w każdej branży non-food, czyli m.in. chemicznej czy budowlanej. Wykorzystanie surowców wtórnych w żaden sposób nie wpływa na jakość przechowywanych produktów. Pozwala jednak znacznie ograniczyć ilość wykorzystanego materiału, co przekłada się na ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Opakowania z regranulatu mają jeszcze jedną zaletę. Ekologiczny wygląd wiader i pojemników przyciąga uwagę konsumentów, którzy w coraz bardziej świadomy sposób robią zakupy. Zwracają uwagę nie tylko na właściwości produktu, ale także jego skład, rodzaj surowców wykorzystanych do produkcji opakowań oraz filozofię marki.