Rekrutacja zewnętrzna - poszukiwania o szerokim zakresie
Rekrutacja zewnętrza, zgodnie z nazwą, polega na poszukiwaniach odpowiednich pracowników poza kręgiem danej firmy. Daje więc możliwość dotarcia do szerokiego kręgu zróżnicowanych kandydatów, wyłapania osób o nietuzinkowych umiejętnościach czy osobowościach. Pracodawca może przeprowadzić rekrutację zewnętrzną na własną rękę bądź zlecić ją profesjonalnej agencji pośrednictwa pracy.
W pierwszym przypadku cały proces rekrutacyjny pracodawca organizuje samodzielnie - od przygotowania oferty pracy, weryfikowania aplikacji wraz ich wstępną selekcją, po organizowanie rozmów kwalifikacyjnych. I choć jest ona najczęściej przeprowadzana przez dział HR danej firmy, to może rodzić problemy i obawy czy wybór pracownika na dane stanowisko będzie właściwy. Z tego też względu coraz więcej firm decyduje się na drugą opcję - przeprowadzenie rekrutacji zleca firmie zewnętrznej. Wówczas wybrana agencja pośrednictwa pracy bierze odpowiedzialność za skuteczność przeprowadzonej rekrutacji. Ponadto dysponuje bogatą bazą kandydatów i specjalizuje się w pozyskiwaniu pracowników na różnego typu stanowiska oraz tak zwanym wychwytywaniem talentów.
Rekrutacja zewnętrzna - zalety
Choć ten rodzaj rekrutacji jest nieco rozłożony w czasie oraz generuje pewne koszty, to ma przy tym liczne zalety. Jedną z nich jest jej szeroki zasięg, pozwalający dotrzeć do idealnego kandydata na dane stanowisko. Poza tym podnosi prestiż firmy podkreślając jej profesjonalizm, co sprzyja budowaniu jej wizerunku na rynku, a tym samym przyciąga uwagę najlepszych.
Z rekrutacji zewnętrznej warto skorzystać kiedy na przykład:
- szuka się pracownika na specjalistyczne stanowisko;
- otwiera się nowy odział w regionie, czy za granicą;
- firmie przyda się świeże spojrzenie na jej funkcjonowanie oraz procesy w niej zachodzące;
- potrzebuje się pracowników sezonowych.
Gdy pozyskiwaniem nowych pracowników zajmuje się profesjonalna agencja rekrutacyjna to zalet tego typu rekrutacji jest więcej. Wśród nich należy wymienić:
- optymalizację kosztów;
- oszczędność czasu;
- skuteczność dostosowaną do specyfiki, zapotrzebowania oraz oczekiwań firmy;
- minimalizację rotacji pracowników.
- wysoką jakość oraz profesjonalizm całego procesu.
undefined