27 maja br. nastąpił 50-ty przejazd Masy Krytycznej przez Biłgoraj. - Powodem dla którego postanowiliśmy organizować w Biłgoraju przejazdy Masy Krytycznej był brak infrastruktury rowerowej w mieście. Przybywało wówczas rowerzystów, miasto przebudowywało główną ulicę, tj. ul. Kościuszki i nie uwzględniono przy jej przebudowie drogi dla rowerów. Biłgoraj jest natomiast miastem bez komunikacji publicznej i bardzo dużo osób porusza się po mieście rowerami - wyjaśniają członkowie inicjatywy BPR.
Cele Biłgorajskiej Masy Krytycznej Głównym celem który sobie postawiliśmy było uczynienie Biłgoraja miastem przyjaznym dla rowerzystów. Cel ten chcieliśmy zrealizować poprzez: - poprawę warunków poruszania się na rowerze w mieście poprzez budowę nowych dróg rowerowych, - zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów jako uczestników ruchu drogowego, - popularyzację roweru jako wygodnego i przyjaznego dla środowiska środka transportu.
Comiesięczne przejazdy Masy Krytycznej miały na celu zwrócenie uwagi na obecność rowerzystów na ulicach miasta. Przejazdami Masy Krytycznej chcieliśmy uświadomić zarówno władzom miasta, powiatu, gminy jak i wszystkim mieszkańcom Biłgoraja potrzebę budowy nowych dróg rowerowych przy kolejnych inwestycjach drogowych. Zaznaczaliśmy potrzebę przyjęcia jednolitych standardów technicznych dla budowanych dróg rowerowych, tak aby były wykonane solidnie i dobrze służyły rowerzystom, potrzebę ustawiania stojaków rowerowych w docelowych miejscach rowerzystów oraz konieczność szerszego spojrzenia na sprawy rowerowe w Biłgoraju poprzez opracowanie strategii rowerowej miasta, tak aby ruch samochodowy i rowerowy odbywały się w sposób harmonijny i bezpieczny dla wszystkich uczestników.
Co udało się osiągnąć, co jest do zrobienia? Dużo naszych celów udało się zrealizować. Przede wszystkim przybyło nowych dróg rowerowych, ze stanu ok. 2 km dróg rowerowych w 2012 r. (ul. Zamojska) do ok. 14 km w 2016 roku (ulice: Zamojska, Poniatowskiego, obwodnica Północna, Al. Jana Pawła II, Tarnogrodzka, Sikorskiego, Leśna, Łąkowa, Moniuszki), kolejne są w budowie (ul. Krzeszowska) lub też uwzględnione w najbliższych planach (ul. Długa, Boh. Monte Cassino, Cegielniana). Władze miasta życzliwie odnoszą się do większości naszych postulatów i wykazują chęć współpracy przy zamierzeniach dotyczących infrastruktury rowerowej. Ze strony powiatu dobrze układa nam się współpraca z Panią dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, która wykazuje chęć stosowania wielu nowoczesnych rozwiązań dla infrastruktury rowerowej. Budowane są już nie tylko ciągi pieszo-rowerowe ale też i wydzielone drogi rowerowe, czy też pasy rowerowe w jezdni, często stosuje się nawierzchnię bitumiczną która jest najlepsza dla rowerzystów w planach jest budowa śluz rowerowych przy ul. Długiej. Do załatwienia pozostają jeszcze następujące sprawy: - doprowadzenie sieci dróg rowerowych w mieście do takiego stanu aby były spójne, tj. bez przerw, tak aby można było do każdego miejsca w Biłgoraju bezpiecznie dojechać rowerem, - ustawienie nowoczesnych, jednolitych dla całego miasta stojaków rowerowych, tak aby można było bezpiecznie pozostawić rower, a jednocześnie aby stojaki te były estetyczne, - przyjęcie dokumentu ‘Standardy techniczne dla infrastruktury rowerowej w Biłgoraju', - opracowanie ‘Strategii rowerowej dla Biłgoraja'.
Organizacje wspierające Biłgorajską Masę Krytyczną W przejazdy Masy Krytycznej zaangażowało się wiele środowisk rowerowych działających w mieście. Obecnie w Masie Krytycznej uczestniczą następujące organizacje rowerowe: Biłgoraj Przyjazny Rowerzystom, Rowerowe Roztocze, Biłgoraj Rowerem, Biłgorajskie Stowarzyszenie Kolarzy, Wyjazdy Rowerowe MTB Biłgoraj. Aktywnie wspiera nas też Automobilklub Biłgorajski, któremu zależy na bezpieczeństwie wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dzięki Masie Krytycznej sprawy rowerzystów zaistniały w przestrzeni publicznej i medialnej. Szczególnie podziękowania kierujemy na ręce lokalnych i regionalnych mediów, które szeroko komentowały sprawy związane z działalnością Masy Krytycznej. Mamy nadzieję, że nasze działania są zauważane i pozytywnie odbierane przez lokalną społeczność i władze samorządowe. Gdy pogoda dopisywała Masa cieszyła się dużą popularnością wśród biłgorajskich cyklistów. W rekordowej Masie Krytycznej wzięło udział 150 rowerzystów. Masa Krytyczna odbywała się przez cały rok, również w zimie. Czym jest Biłgorajska Masa Krytyczna? Biłgorajska Masa Krytyczna to comiesięczne zgromadzenie i przejazd rowerzystów przez miasto. Startuje w każdy ostatni piątek miesiąca o godz. 18:00 z placu przed Urzędem Miasta. Trasa Masy zmienia się co miesiąc. Jest to zazwyczaj kilka kilometrów pokonywanych w spokojnym tempie, takim, żeby każdy chętny mógł nadążyć (zazwyczaj ok 10-15 km/h). Przejazd trwa około 1 godziny i kończy się pod Urzędem Miasta. Organizatorem Masy Krytycznej jest inicjatywa Biłgoraj Przyjazny Rowerzystom przy pomocy i udziale wielu innych organizacji rowerowych Biłgoraja.
Na forum istnieje możliwość oceny wypowiedzi, można oddawać głosy pozytywne jak i negatywne.
Ostatnio dodane komentarze
PL
d13-d15
~ sonik rosłanie, szeliga był na rajdzie,już się przybliża ,był pod urzedem coraz bliżej podchodzi,kasa lekka się skończyła i zaczyna sie pokazywać,oj narobił dla nas,zakręcił,zamotał,zawirował i byle gdzie wylądował,już chyba nie uczy niemieckiego , bo jak dzieci mówiły to nie umiał uczyć,tylko telefony komórkowe go interesowały,ciekawe co jeszcze pokaże ,jaki talent objawi.
31 maja 2016
brak ocen
PL
a98-702
~ piechotkęnarowerzedo~ logan -ad vocem No porównywanie form protestu wręcz mistrzowskie. Blokada na drodze do przejazdu. - Komuno wróć - ciśnie się na usta jak to się czyta... Argument z utrudnianiem innym życia - super. 1. Wyjaśnij tylko jakie utrudnianie? Konkretnie, wymień starty. 2. Kto to są "inni szarzy obywatele"? I co to za podział - "Ci" i "inni". Dzielenie na lepszych i gorszych? - słabe, bardzo słabe. 3. Droga, ulica jest publiczna i każdy może z niej korzystać! Czy tylko TY?
30 maja 2016
+1
-1
PL
a98-702
~ piechotkęnarowerzedo~ logan Jednemu rozum innemu udział w masie... a innemu brak rozumu i trudne życie z głową pełną jadu nienawiści do innych. Takie życie, co zrobisz!?
30 maja 2016
+0
-1
PL
a98-702
~ piechotkęnarowerzedo~ AbCdE Świetny pomysł. Rowerzyści opanowali wszystkie chodniki? Hym... zastanawiająca hipoteza, i bardzo wybiórcze patrzenie. A samochodziki nie przeszkadzają, nic a nic.
30 maja 2016
+0
-3
PL
30b-3ca
~ 8520 ja nie rozumiem czemu biegi sitarskie są organizowane na zadupiach miasta a nie głównymi ulicami tak jak w Zamościu czy Lublinie ,ulice nie należą tylko dla samochodziarzy
29 maja 2016
+3
-2
PL
f29-c42
~ Rebaido~ logan Brawo Ty...
29 maja 2016
+1
-4
PL
f29-c42
~ Rebaido~ vvv A może tak nauka pisowni języka polskiego?Słownik w rękę.
29 maja 2016
+4
-2
PL
1ea-fca
~ logan -ad vocem alez ja nie mam nic do prawidlowo zabezpieczajacych to jezdzace zgromadzenie policjantow,widze tez,ze te merytoryczne,techniczne uwagi,chocby na temat skracania kolumny,pisze fachowiec,pewnie policjant.Ja staram sie pokazac absurdalne formy protestu,utrudniajace zycie innym szarym obywatelom,zamiast konkretnemu organowi wladzy.Jest to tak samo glupie jak blokowanie przez rolnikow drog i zabieranie chleba czesto wlasnym synom-kierowcom,palenie gum przed oknami mieszkancow Krakowskiego Przedmiescia w Warszawie-to gornicy,Idac takim tokiem myslenia,czas aby kierowcy TIR zablokowali rolnikom punkty skupu a Warszawiacy wylali np.zawarosc szamba wiecznie skrzywdzonym gornikom lub stoczniowcom prze mieszkaniami,I tylko Wladza sie cieszy,ze ma taki durny elektorat.....
29 maja 2016
+2
-1
PL
866-ee4
~ do: logan"Prawdziwa masa musi z fasomem.Z przodu radiowoz,z tylu radiowoz,jasniepanska jazda po calej szerokosci pasa Kosciuszki" . Nie jestem z masy, a nawet nie popieram takiej formy działania w "interesie rowerzystów", ale kilka wyjaśnień: - To czy będzie eskorta radiowozów czy nie, raczej nie zależy od masy. Oni zgłaszają miastu i policji zgromadzenie publiczne i to już rola policji zadecydować czy będą to zabezpieczać i ewentualnie w jaki sposób. - Jeśli zabezpieczają w ten sposób co podczas ostatniego przejazdu, czyli dając eskortę 2 radiowozów, to wtedy cała masa jest jedną kolumną i może zajmować całą szerokość pasa ruchu, a kierowca nie może wyprzedzić takiej kolumny. Nawet gdyby rowerzyści jechali gęsiego, to przy eskorcie radiowozów nie można by takiej kolumny wyprzedzać. - No i na koniec tak na zdrowy rozsądek. Jeśli już policja decyduje się dać eskortę i tworzyć kolumnę to chyba lepiej że uczestnicy jadą obok siebie wypełniając połowę jezdni dzięki czemu skracają kolumnę i minimalizują uciążliwość dla innych uczestników ruchu. W takim przypadku kolumna miała powiedzmy 50m długości, a jakby wszyscy jechali gęsiego to miała by powiedzmy 200m długości.
28 maja 2016
+4
-1
PL
c12-2ef
~ Adamdo~ logan Brawo!!!!!!!!!!! dobre haha
28 maja 2016
+2
-2
PL
20f-f51
~ vvv A morze tak nauka przepisow o rucu drogowym i przestzeganiu ich ,jesli chcecie byc traktowani jak kierowcy .
28 maja 2016
+1
-5
PL
a34-574
~ AbCdE A może warto by było zastanowić się jak uczynić Biłgoraj miastem przyjaznym dla pieszych? Rowerzyści opanowali niemal wszystkie chodniki w mieście.Pieszy na chodniku traktowany jest jak intruz bez żadnej reakcji ze strony policji czy straży miejskiej.Może PIESZA MASA KRYTYCZNA?
28 maja 2016
+5
-1
PL
26d-04d
~ a mnie ta masa komicznado~ logan się podoba. dlatego nigdy z nimi nie pojadę. ta masa komiczna podpina się wszędzie gdzie się da niedługo pogrzeby będzie prowadzić i marsze 1-wszo majowe nie wspominając o procesji na Boże ciało. pierwszy będzie jechał gość z napisem masa krytyczna a za nimi 1000 ludzi normalnych
28 maja 2016
+2
-2
PL
a5e-c59
~ logan ide sobie przez miasto i oczom nie wierze.W poludnie przez ul. Kosciuszki przejezdza grupa rowerzystow a porzadek niczym w Szwajcarii.Sznureczek rowerow przy krawezniku,z przodu i z tylu kamizelki odblaskowe a co trzeci rowerzysta ma przytwierdzona do rowera zolta choragiewke.O Matko mysle,moje modly zostaly wysluchane,dalas troche rozumu masie krytycznej.Ale gdzie tam,to byla wycieczka innych rowerzystow.Prawdziwa masa musi z fasomem.Z przodu radiowoz,z tylu radiowoz,jasniepanska jazda po calej szerokosci pasa Kosciuszki.Szkoda ze nie slysza tych drwin z chodnika i tych k.... od kierowcow zaliczajacych przymusowa pielgrzymke 10 km/h .Trudno,jednemu bozia dala rozum,drugiemu czlonkowstwo w bezksztaltnej masie...
28 maja 2016
+8
-2
PL
f90-cf9
~ fgfgf Bardzo dobra inicjatywa drogi są nie tylko dla samochodów , szkoda ,że trzeci bieg sitarski nie jest przez główne ulice miasta , wszyscy podatki płaca ale nie wszyscy korzystają z tego za co płacą
28 maja 2016
+7
-3
PL
319-bfb
~ rower Dobrze że mniej jajogniotów i kasków widze że normalnieje masa
28 maja 2016
+3
-4
PL
c7a-7bd
~ . co bil wiózł przed sobą?
28 maja 2016
+2
-0
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu bilgorajska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
Biłgorajski Weekend Cudów - Szlachetna Paczka na finiszu
W dniach 13 i 14 grudnia w Biłgoraju odbywa się finał Szlachetnej Paczki - znanej inicjatywy społecznej, która łączy darczyńców z potrzebującymi rodzinami. Tegoroczny sztab lokalny działa w Biłgorajskim Centrum Kultury.
dzisiaj, 14:32
Dąbrowica
Spłonął kompleks budynków. Trwa szacowanie strat
dzisiaj, 12:24
Biłgoraj
Biłgorajskie przedsiębiorstwa w rankingu największych firm w kraju