Praca czternastoletniej Weroniki Mazurek zdobyła I Miejsce w kategorii wiekowej gimnazjów. III Miejsce w kategorii klas IV-VI uzyskał autoportret stworzony przez dwunastoletniego Michała Osińskiego, zaś Gabriela Tutka (lat 17) otrzymała Wyróżnienie w kategorii szkół średnich.
Młodzi twórcy mieli na celu stworzenie swojego autoportretu i opowiedzenie o sobie. Za pomocą środków artystycznych mieli pokazać więcej niż tylko wizerunek postaci. Autoportret jako jeden z najtrudniejszych tematów ma przedstawiać zarówno cechy fizyczne, jak i pokazywać osobowość osoby sportretowanej. Historia autoportretu rozpoczyna się stosunkowo niedawno. Jako samodzielny temat autoportret pojawił się w średniowieczu, gdyż do tej pory artyści byli anonimowymi twórcami. Począwszy od renesansu wielu artystów malowało autoportrety niemal przez całe swoje życie, tworząc w ten sposób cykle swoich podobizn, m.in. Rembrandt, Vincent van Gogh, czy Stanisław Wyspiański. W czasach nam współczesnych, wraz z erą nowych środków przekazu zmieniają się też środki wypowiedzi. Dzięki aparatom cyfrowym, kamerom, telefonom komórkowym ludzie młodzi przedstawiają światu siebie za pomocą tzw. selfie, czyli zdjęcia robionego z ręki. Jednak istotą autoportretu są często rekwizyty, symbole podkreślające naszą osobowość, charakter, zainteresowania, nasz stosunek do życia.
Autoportret Weroniki Mazurek wykonany suchymi pastelami na barwnym, ciemnym papierze, za pomocą minimalnych środków artystycznych, sugestywnie, a jednocześnie w bardzo czysty i subtelny sposób pokazuje ufnie spoglądającą na widza twarz tej młodej dziewczyny.
Michał Osiński, wykonując swoją podobiznę pastelami olejnymi użył mocnych kontrastujących plam barwnych, przy jednoczesnym, bardzo ekspresyjnym posługiwaniu się kreską.
Praca Gabrieli Tutki to autoportret namalowany farbami akrylowymi na papierze. Swobodne operowanie plamami pastelowych kolorów dominują w tej wyróżnionej przez jury pracy.
Wszyscy laureaci pracują pod kierunkiem Anny Świcy. Wystawa pokonkursowa została otwarta 16 kwietnia br.