Jeszcze przed nowym rokiem, bo od 25 grudnia 2014 r. weszły w życie nowe regulacje dotyczące konsumentów w postaci ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Teraz mamy więcej, bo 14 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyn, które zostały zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.
- W razie braku udzielenia przez przedsiębiorcę informacji konsumentom o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem firmy lub na odległość można skorzystać z tego prawa w ciągu roku. W dotychczasowych regulacjach w tych kwestiach było odpowiednio 10 dni i rok - informuje w rozmowie z portalem bilgorajska.pl Zenon Małysz, powiatowy rzecznik praw konsumenta.
Ponadto wydłużono z sześciu miesięcy do roku domniemanie istnienia wady, za którą odpowiada sprzedawca, jeżeli nastąpi to w tym okresie od chwili wydania towaru konsumentowi. Nowością jest też rozciągnięcie, oprócz istniejącego w stosunku do żądania wymiany towaru i jego naprawy, domniemania korzystnego dla konsumentów w postaci uznania ich żądania za zasadne, jeżeli żądają również obniżenia ceny za wadliwy towar z określeniem kwoty obniżenia, a sprzedawca nie odpowie w terminie 14 dni na to żądanie. Wydłużono też odpowiedzialność sprzedawcy za wady budynków do 5 lat od chwili wydania towaru kupującemu konsumentowi.
Jak zaznacza rzecznik nowe przepisy nie ograniczyły praw konsumentów, ale są pewne doprecyzowania jak wyłączenia od prawa odstąpienia od umowy bez podania przyczyn, przykładowo w stosunku do umów dostarczania czasopism, dzienników, periodyków, rzeczy dostarczonych w zapieczętowanym opakowaniu, które po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych.
Musimy pamiętać, że od umowy zawartej w lokalu nie możemy odstąpić. Ustawa takiego prawa nie przewiduje. Choć takie prawo może dać nam przedsiębiorca, ale to już zależy od dobrej jego woli. Od tej zawartej przez internet możemy odstąpić w terminie 14 dni. Tu nie musimy podawać powodu zwrotu towaru.
- Ostatnio dużo jest zgłoszeń, ze strony osób starszych, przypadków zawierania, za super obietnicami, umów o usługi telekomunikacyjne, gdzie nowe warunki zapisane w umowie są inne niż gdy zachęcano ustnie konsumentów. Dlatego apeluję o czytanie tego co nam jest podsuwane do podpisu. Jeżeli czegoś nie rozumiemy czy dobrze nie widzimy, to lepiej to skonsultować z rodziną czy z rzecznikiem konsumentów, bo od tego jestem - mówi Zenon Małysz.
Informujemy również, że zmienił się numer bezpłatnej infolinii z poradami dla konsumentów. Obecnie można dzwonić na nr: 800 889 866. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00. Prowadzi ją Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Centrum e-porad, działa dalej pod tym samym adresem porady@dlakonsumentow.pl , zmienił się tylko wykonawca zadania, którym jest Federacja Konsumentów.
Mieszkańcom powiatu biłgorajskiego bezpłatnych porad konsumenckich udziela Powiatowy Rzecznik Konsumentów Zenon Małysz. Przyjmuje w godzinach: poniedziałek - środa 7:30-11:30, czwartek 7:30-15:30. Tel. (084) 688-20-53.