Wersja mobilna     +   Dodaj wydarzenie    Dodaj aktualność    Dodaj galerię    Zgłoś temat    Dodaj ogłoszenie    Dodaj ofertę  
Przeczytaj:
Rozmiar tekstu:
AAA
BIŁGORAJ
2025.01.17 18:37

Spotkanie ws. nowej linii kolejowej

Członkowie Zarządu Powiatu w Biłgoraju spotkali się dziś z samorządowcami, aby omówić alternatywną trasę kolejowego połączenia z Janowem Lubelskim. Było to następstwem spotkania z udziałem starosty, która miało miejsce w Lublinie 15 stycznia.
Spotkanie ws. nowej linii kolejowej
Spotkanie ws. nowej linii kolejowej

W spotkaniu z Zarządem Powiatu udział wzięli zastępca wójta gminy Biłgoraj, burmistrz Frampola oraz zastępca burmistrza Biłgoraja, przewodniczący Rady Miasta Biłgoraja i kierownik Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych Starostwa Powiatowego w Biłgoraju.

W trakcie spotkania prowadzone były rozmowy w sprawie realizacji projektów zgłoszonych przez Województwo Lubelskie do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej+ do 2029 roku. Chodzi o kolejowe połączenie z Janowem Lubelskim.

Zaproponowana pierwotnie przez Urząd Marszałkowski trasa Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj jest mocno oprotestowywana przez mieszkańców gminy Biłgoraj i Frampol. Pojawiła się więc kwestia alternatywna, która omijałaby gminę Frampol i część gminy Biłgoraj. Biegła by po obecnym śladzie kolejowym, a do Janowa Lubelskiego odbijałaby w miejscowości Huta Deręgowska.

Podczas ponad godzinnej dyskusji omówiono kwestie związane z inwestycjami z programu Kolej+ w powiecie biłgorajskim. - Temat jest znany i był wielokrotnie omawiany. Dziś chcemy uporządkować ten temat, bo pojawiały się w przestrzeni zwłaszcza medialnej informacje, że Biłgoraj i powiat biłgorajski ma być nieuwzględniony w tym projekcie - mówił starosta Andrzej Szarlip.

Jak pokreślił w tym temacie spotkał się z przedstawicielami koli i Zarządu Województwa i zobowiązał się do przedstawienia pisemnego stanowiska do propozycji PKP.

- Początkowa propozycja, przedstawiona samorządom i mieszkańcom była w części oprotestowana i prowadziła z Janowa Lubelskiego do Biłgoraja przez gminy Dzwola, Frampol i gminę Biłgoraj. Przy czym odcinek do Biłgoraja był w fazie projektowej i przygotowania dokumentacji - pokreślił starosta.

Jak zaznaczył padał propozycja by zmienić ew. przebieg tej trasy kolejowe, który skomunikuje Janów Lubelski z Niskiem nowym odcinkiem i zmodernizować trasę nr 66 od Biłgoraja w stronę Niska. - Przy tym wariancie jest większa szansa na realizację tej inwestycji, oczywiście musimy o to zabiegać. PKP informuje, że dojazd do Lublina byłby 10 minut dłuższy niż wcześniej planowaną trasą. Minusem jest wykluczenie Frampola i Dzwoli - podkreślił Andrzej Szarlip.

Zgodnie z propozycją PKP PLK zmiany miałby obejmować także rezygnację z odcinka Kraśnik Fabryczny - Kraśnik i rezygnacja z odcinka Janów Lubelski - Biłgoraj (który na razie był tylko w kwestii przygotowania dokumentacji) i realizacja nowego odcinka Janów Lubelski - Nisko.

Jak podkreślił burmistrz Frampola, co do pierwszego projektu, który zakładał przebieg linii przez gminę Frampol, najwięcej protestów było od mieszkańców Sokołówki, Koloni Sokołówka. - Jako mieszkańcy z pewną ulgą przyjmujemy drugi wariant. On nie łączy koleją Frampola, ale z Frampola mamy blisko do Biłgoraja i Janowa Lubelskiego, by skorzystać z kolei - dodał Józef Rudy.

Zastępca wójta gminy Biłgoraj podkreśliła, że zaproponowany w pierwszym przebiegu projekt kolei do Janowa Lubelskiego przekreślał plan na powstanie strefy przemysłowej. - Kolej owszem, ale ta pierwsza propozycja była nie do zaakceptowania z naszej strony. II wariant jest do przyjęcia, czas dojazdu do Lublina dłuższy o 10 minut, do Biłgoraja dojazd nie jest z naszych miejscowości daleki, dlatego jesteśmy za - mówiła Edyta Sarzyńska.

- Nam bardzo zależy aby Biłgoraj był skomunikowany koleją z Warszawą, jeśli byłby jeszcze z Rzeszowem to bardzo dobrze. To pozwoli mieszkańcom miasta i powiatu korzystać w pełni z transportu kolejowego, cieszy nas, że Biłgoraj byłby węzłem kolejowym dla komunikacji. Jesteśmy za, jeśli jeszcze przejdzie modernizacja linii Biłgoraj - Nisko to będzie to bardzo pożądane. Już teraz do Krakowa jedzie się pociągiem około 3 godzin. Cieszy nas ew. perspektywa połączenia kolejowego z Rzeszowem, wielu mieszkańców studiuje tam, jest wyczekiwaną perspektywą - zaznaczył Jacek Piskorski, wiceburmistrz Biłgoraja.

Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej+ do 2029 roku jest uzupełnieniem sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.

Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego/związków metropolitalnych, które byłyby zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Program zakłada realizację inwestycji liniowych - tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

powiat biłgorajski
REKLAMA
Oceń:
0 głosów
powiat biłgorajski dodany
 
Odsłon: 1751
Dodaj zdjęcie

Waszym zdaniem (2)

Podaj login i hasło:
Login:
Hasło:
Skomentuj na forum:
Zarejestruj się
Jesteś już zarejestrowany na bilgorajska.pl? Zaloguj się
Imie lub nazwa:
Treść komentarza:
Przepisz niebieski tekst z obrazka wyżej:
Na forum istnieje możliwość oceny wypowiedzi, można oddawać głosy pozytywne jak i negatywne.
Ostatnio dodane komentarze
LBL   Wspominana jako argument mityczna strefa przemysłowa/inwestycyjna. Od co najmniej 25 lat się mówi o tej strefie i nic w jej kierunku nie zrobiono. Teraz to już musztarda po obiedzie. Był na to czas 15-30 lat temu jak takie strefy powstawały w kraju.
.
Utworzenie sztucznej strefy nic nie da. O ile 20-30 lat temu Biłgoraj leżący przy DW835, czyli najważniejszej DW w województwie i z dostępem do linii kolejowej zwykłej i szerokotorowej miał jakieś znaczenie i pozycję w województwie tak teraz to pod względem geograficznym/logistycznym to zaścianek województwa. Trochę się zmieniło i po wybudowaniu dróg szybkiego ruchu nastąpiły istotne przetasowania, jeśli chodzi o atrakcyjność poszczególnych powiatów.
.
Jaki inwestor zdecyduje się na poważną inwestycję w okolicy, skąd jest 40km do najbliższej drogi szybkiego ruchu? Po wybudowaniu S19 powstał ogrom terenów pod inwestycje w okolicy Niska, Janowa, Kraśnika. Za chwilę rusza budowa S17 i tak samo będzie ogrom terenów w okolicach Tomaszowa, Zamościa, Krasnegostawu. W dalszej perspektywie S74 i tereny w okolicach Tarnobrzega, Stalowej, Niska.
.
Weźmy taki Janów Lubelski, kiedyś małe miasteczko bez większego znaczenia, przez lata w cieniu Biłgoraja, dziś inne okolice, choćby inwestycja Dino w centrum dystrybucyjne, 500 miejsc pracy i to lepiej płatnej niż brw. Niedługo budowa obwodnicy Janowa od Zofianki do węzła Janów Północ na S19 i kolejne świetnie skomunikowane tereny pod inwestycje. W perspektywie budowa S74 do pobliskiego Zarzecza i połączenie ekspresowe Z Kielcami/Łodzią. Przebudowa DK74 od Janowa przez Zamość do granicy z Ukrainą. Do tego planowana kolej łącząca ich z Lublinem/Rzeszowem/Niskiem/Stalową. Inny świat.
.
To jeszce można porównać Biłgoraj do takiego malutkiego Szczebrzeszyna. Ot dziś malutkie klimatyczne miasteczko turystyczne, ale ... za 5-7 lat dla inwestorów znacznie atrakcyjniejsze niż Biłgoraj.
Mają linię kolejową zwykłą i LHS, tak jak Biłgoraj, ale niestety tu kończą się podobieństwa. Jest położone przy drodze krajowej. Trwa lub niedługo się zacznie przebudowa całej DK74 Janów-Zamość - granica. DK74 łączy S19 z S17. W ramach przebudowy będzie miała nowy przebieg od Szczebrzeszyna do Zamościa. Powstanie całkiem nowa droga od Szczebrzeszyna do węzła Sitaniec na S17 (obwodnica Szczebrzeszyna połączona z obowodnicą Zamościa). 25 km nowej drogi świetnie skomunikowanej z S17 z tanimi terenami pod inwestycje.
Tak więc nie wygląda to zbyt korzystnie dla Biłgoraja i okolic. Dziś bez dostępu do infrastruktury transportowej okolica się nie liczy.
.
Jedyna opcja dla Biłgoraja na przyszłość to lobbing o przedłużenie S74 od Zarzecza (Nisko) w kierunku granicy polsko-ukraińskiej, tak aby mieć połączenie z siecią dróg A/S.
.
Zresztą, o czym ja mówię, jak urzędnicy nawet ścieżki rowerowej do Frampola nie potrafią ogarnąć.
przed chwilą
brak ocen
LBL   Przyda się połączenie Biłgoraja z Niskiem i Janowem Lubelskim.
Za kilka lat jak Blek już całkiem padnie to pół Biłgoraja będzie pracować w Stalowej/Janowie/Zamościu.
Biłgoraj za 10 lat będzie miał ok 15 tysięcy mieszkańców i pozostanie skansenem z basenem, autodromem i armią urzędników do wykarmienia.
Ludzie z Frampola i okolicznych wiosek jak wolą to niech dojeżdżają do Janowa na pociąg do Lublina. Ewentualnie za 2-3 lata będą pekaesem do Lublina jeździć po 50zł w jedną stronę. Przynajmniej kury się bedo dobrze niesły i świnie prosiły, bez obecności w pobliżu linii kolejowej.
godzinę temu
+1
-0
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu bilgorajska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
reklama
REKLAMA
REKLAMA

Najpopularniejsze

REKLAMA
Gazetka Lidl - Zobacz aktualne promocje i nowe gazetki na stronie Moja Gazetka
REKLAMA
6 stycznia 2025 Biłgoraj
Największy Orszak Trzech Króli w powiecie [NOWE ZDJĘCIA]
W poniedziałek, 6 stycznia, czyli święto Objawienia Pańskiego, w Biłgoraju zorganizowana została kolejna edycja Orszaku Trzech Króli. Uczestnicy przeszli od sanktuarium św. Marii Magdaleny do Biłgorajskiego Centrum Kultury.
dzisiaj, 12:38 Biłgoraj
Jest dyrektor nowej jednostki
dzisiaj, 18:37 Biłgoraj
Spotkanie ws. nowej linii kolejowej
6 stycznia 2025 Chmielek
Zmarł ks. Marek Tworek - proboszcz parafii Chmielek
W poniedziałkowe przedpołudnie, 6 stycznia, w gminie Łukowa doszło do tragicznego wypadku, w którym zginął ks. Marek Tworek, proboszcz parafii w Chmielku.
dzisiaj, 14:01 Księżpol
Utrudnienia na DW nr 835 po zderzeniu pojazdów
dzisiaj, 10:06 Biłgoraj
Sprawca zniszczenia Ściany Pamięci zatrzymany
 
telRedakcja telefon

533 188 100

alarmSkrzynka alarmowa

alert@bilgorajska.pl

emailRedakcja e-mail

redakcja@bilgorajska.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone bilgorajska.pl Projekt graficzny CePixel wykonanie eball