Fundacja "Szkoła z Klasą" jest organizacją pozarządową zajmująca się edukacją, która jest organizatorem wielu akcji społecznych. W tym roku szkolnym uruchomiła możliwość włączenia się wszystkich placówek szkolnych w realizację ogólnopolskiego programu "Razem w Klasie", do którego Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących przystąpił we wrześniu 2022r.
Koordynatorkami projektu zostały Joanna Cudziło-Gil (psycholog szkolny) oraz Magdalena Burdzań-Harasim (pedagog szkolny). Głównym celem programu była integracja i poczucie bezpieczeństwa wszystkich uczniów i uczennic w szkole, oraz wsparcie grona pedagogicznego w tym procesie. Dlatego zadania programu "Razem w Klasie" skupiały się na kompleksowym wsparciu zespołów klasowych, do których uczęszczają i dołączają osoby z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży z Ukrainy.
Poprzez udział w programie szkoła otrzymała:
dwa pakiety bezpłatnych, drukowanych materiałów edukacyjnych do wykorzystania na zajęciach z uczniami,
bezpłatne szkolenia online dla co najmniej dwóch nauczycieli i nauczycielek ze szkoły,
3 warsztaty stacjonarne dla nauczycieli dt. wielokulturowości,
możliwość uczestnictwa w szkoleniach dotyczących pracy z uczniami i uczennicami z doświadczeniem uchodźczym, integracji klasy, kompetencji międzykulturowych oraz możliwość udziału w indywidualnych sesjach z trenerami i trenerkami wielokulturowymi,
czytaj dalej ⇓ REKLAMA
Dzięki udziałowi w Programie "Razem w Klasie" szkoła przystąpiła do konkursu grantowego, w którym otrzymała 10.000 zł na metamorfozę przestrzeni szkolnej o nazwie BUP ZONE - Biłorusko-Ukraińska-Polska strefa integracji i spotkań wielokulturowych.W ramach tego działania w szkole utworzyła się grupa uczniów (różnej narodowości), którzy czynnie włączyli się w realizację projektu:
1THT - Yuntsevich Liliya , Denysenko Anna
1TMA - Sitnikova Ekaterina
1 TR - Hlushych Olena, Andriukova Kseniia
1TG - Belov Yehor
1TOSt - Myszak Wioleta, Liherko Yuliia, Stępniowska Emilia,
2TGO- Pyć Milena, Szponar Natalia, Detko Oliwia, Yana Myroniuk
2THT - Paulina Duniec
2 TKR - Paulovich Yeva, Shcharbenka Kseniya
2TMA - Maja Szydłowska, Weronika Pękala, Kinga Skiba, Dubinin Uladzislau
3TMA - Pranovich Ihar
- 21 uczniów z Ukrainy, Białorusi i Polski stworzyło grupę projektową o nazwie "BUP ZONE", której zadaniem było analizowanie potrzeb społeczności szkolnej, analizowanie zasobów szkoły i środowiska lokalnego, pozyskiwaniem współrealizatorów, którzy wezmą czynny udział w prototypowaniu i wdrażaniu zaplanowanej metamorfozy korytarza szkolnego. Grupa projektowa była także odpowiedzialna za dokonanie ostatecznych decyzji, zakupu planowanych rozwiązań, aranżacji oraz za ewaluację końcową realizowanego przedsięwzięcia. Była też łącznikiem pomiędzy wykonawcami, a odbiorcami BUP ZONE, tak aby planowane działania były spójne i zgodne z oczekiwaniami. Nad pracą grupy czuwał mentor projektu - Joanna Cudziło-Gil - wyjaśnia dyrektor Adam Balicki.
W ramach projektu powstała Przestrzeń metamorfozy. Co to takiego?
Korytarz szkolny na I piętrze - jest to szczególne miejsce w budynku szkoły, które znajduje się w centralnym jej miejscu. - Obecnie w placówce uczy się 80 uczniów pochodzenia ukraińskiego i białoruskiego, też wielu uczniów z poza Biłgoraja i zaobserwowaliśmy, że szkoła bardzo często jest dla nich jedynym miejscem, gdzie mogą swobodnie budować swoje relacje rówieśnicze, rozwijać komunikację i kompetencje społeczne w duchu wielokuturowości. Korytarz ten jest najchętniej wybieranym miejscem przez uczniów, którzy spędzają tam swój czas wolny na: rozmowy, relaks, naukę oraz rozwijanie swoich zainteresowań. To miejsce stanowi także swego rodzaju "poczekalnię" dla uczniów, którzy rozpoczynają lekcję w późniejszych godzinach - dodaje dyrektor Balicki.
Dotychczas na korytarzu szkolnym brakowało wygodnego i adekwatnego miejsca, w którym uczniowie oraz nauczyciele mogliby swobodnie budować swoje relacje, omawiać pomysły, wymieniać się poglądami, tworzyć projekty edukacyjne i innowacyjne, a przede wszystkim budować i rozwijać komunikację interpersonalna opartą integralności, tolerancji i szacunku. Dlatego też przekształcono właśnie tę przestrzeń w "szkolny salon", który stał się przytulnym i przyjaznym miejscem, przypominającym wnętrze ciepłego i bezpiecznego domu rodzinnego.
Podsumowanie realizowanych działań i prezentacja ich efektów odbyła się w piątkowe przedpołudnie, w "szkolnym salonie".