Wyjazdy urlopowe sprzyjają zakupom zarówno drobnych pamiątek, jak i tych o wyższej wartości. Aby zakupy pozostały w pamięci jako przyjemny akcent letniego wypoczynku, warto pamiętać o zabraniu paragonu za kupiony towar. Paragon z kasy fiskalnej jest jedynym dowodem pozwalającym na ewentualną reklamację towaru lub jego zwrot. Dlatego też warto pamiętać o zachowaniu paragonu lub w przypadku, gdy sprzedawca go nie wydrukuje, poprosić o jego wydanie. Rejestrowanie sprzedaży na kasie fiskalnej gwarantuje także, że sprzedawca odprowadza należny podatek do Budżetu Państwa, a nie do własnej kieszeni. Jest to także niezbędny warunek do tworzenia zasad uczciwej konkurencji. - Celem akcji "Weź paragon" jest przede wszystkim podniesienie poziomu świadomości zarówno sprzedawców, jak i kupujących o korzyściach płynących z wydawania i brania paragonu - informuje Krystyna Gozdecka, naczelnik urzędu Skarbowego w Biłgoraju.
Oto kilka z nich:
Po pierwsze: ułatwia klientowi dochodzenie swoich praw w przypadku, kiedy zakupiony towar lub usługa nie odpowiada jakości deklarowanej przez producenta lub posiada wady. Umożliwia klientowi rachunkową i rzeczową kontrolę poprawności rozliczenia transakcji. Pomaga w prowadzeniu porównań cenowych w sieci handlowej.
Po drugie: sprzyja uczciwej konkurencji. Każdy sprzedawca wydając paragon, jednocześnie rejestruje swoje obroty. Klient żądając paragonu zmusza niejako sprzedawcę do stosowania czystych reguł konkurowania.
Po trzecie: klienci biorąc paragon pomagają sobie w sposób pośredni. Jeżeli sprzedawca wyda paragon, będzie musiał odprowadzić należny podatek do Budżetu Państwa. Klient może być w tej sytuacji pewien, że zapłacony przez niego, naliczony w cenie podatek, uwidoczniony na paragonie, rzeczywiście trafi do budżetu. To z kolei może skutkować większymi nakładami np. na szkolnictwo czy bezpieczeństwo.
Po czwarte: biorąc paragon klienci przyczyniają się do likwidacji "szarej strefy". Sprzedawcy nie mają możliwości ukrywania swoich dochodów.
W celu stworzenia równych warunków konkurowania na rynku, konsumenci powinni więc żądać paragonu. - Ważne, aby o cenie towaru lub usługi decydowała operatywność sprzedawcy i uczciwa konkurencja, a nie nierzetelność. Akcja "Weź paragon" ma także na celu uświadomienie konsumentom, jak ważną rolę odgrywa ewidencjonowanie sprzedaży w postaci paragonu w kształtowaniu budżetu, funkcjonowaniu polskiej gospodarki, a przede wszystkim w likwidacji szarej strefy - dodaje pani Naczelnik. Oczywiście obok akcji edukacyjnej skierowanej głównie do nabywców, pracownicy UKS i urzędów skarbowych będą wymierzać mandaty nieuczciwym sprzedawcom, którzy sprzedają towary i usługi z pominięciem kasy fiskalnej.
Akcja "Weź paragon" będzie trwała od 22 czerwca do 31 sierpnia 2011 r.