Do czego służą filtry do kabiny lakierniczej?
Lakierowanie bez filtrów to prosta droga do zniszczenia urządzeń wentylacyjnych w zakładzie. Cząsteczki farby będą się wydostawać, zamiast osiadać na filtrach, prowadząc do niszczenia nie tylko systemów wentylacyjnych, ale przeróżnych narzędzi używanych w zakładzie. Farba nie powinna wydostawać się więc poza kabinę w żadnej postaci, aby nie zagrażać zdrowiu osób pracujących w lakierni.
Alergia, poważna choroba, a nawet zatrucie nigdy nie jest przyjemne. Nieprzyjemne symptomy nie tylko wpływają na efektywność pracownika, ale na jego samopoczucie i zdrowie. Tak jak psują się maszyny, tak ulegają zatruciu ludzie ciała! Dlatego filtr lakierniczy jest obowiązkowym dodatkiem w każdej kabinie lakierniczej. Nie jest opcjonalny!
Co można stracić, gdy odpowiednie filtry do lakierni nie pojawią się w tym miejscu? Zdrowie, dobre samopoczucie, pieniądze oraz czas! Skuteczne przedsiębiorstwo nie może pozwolić sobie na takie ewentualności. Jakich więc filtrów należy używać, aby wszystko pracowało zgodnie z planem?
Filtr lakierniczy - który wybrać?
Lakierniczy filtr występuje w naprawdę różnorodnym wydaniu. Od mat stopujących farbę, przez wielowarstwowe filtry pochłaniające, aż po włókniny filtracyjne. Na podłogę, ściany, a także na sufit.
Maty typu paint stop (zatrzymujące farbę) stosowane są bardzo często w sytuacji, w której podczas lakierowania występuje tak zwana mgła lakiernicza. Mikroskopijne cząsteczki farby unoszące się w powietrzu skutecznie powstrzymuje przez tego typu maty. Zapobiega ona przedostawaniu się farb do układów urządzeń o wysokiej wrażliwości. Na przykład wcześniej wspomnianych wentylatorów.
Podczas przeglądania dostępnych modeli filtrów zwróć uwagę na filtr lakierniczy wielowarstwowy. Składa się on z kilku warstw papieru, daje możliwość rozszerzenia go o dodatkową włókninę, a także pozostaje przyjazny środowisku. Tego typu filtry tworzone są w większości z materiałów ulegających szybkiemu rozkładowi w środowisku naturalnym. Są neutralne dla zdrowia, skuteczne w zatrzymywaniu farb, a także występują w stosunkowo atrakcyjnych cenach.
Obowiązkowymi filtrami są także filtry lakiernicze sufitowe. Nie da się bez nich obejść w kabinach filtracyjnych. Nazywane są często filtrami ostatecznymi, gdyż to one właśnie oddzielają to, co niepożądane od powierzchni, na której nakłada się farbę. Zapobiegają nie tylko wydostawaniu się farby poza kabinę, ale uniemożliwiają także osiadanie kurzu z zewnętrznej strony kabiny na lakierowanym elemencie.
Bez filtrów nie da się obejść. Czy to podczas pokrywania farbą powłoki karoserii, czy wtedy, kiedy trzeba chronić to, co poza kabiną, przed lakierem. Na rynku dostępne są przeróżne filtry lakiernicze i nie warto z nich rezygnować. W innym wypadku można liczyć na bardzo duże straty - pieniędzy, czasu i nerwów!