Samorządowy zakład budżetowy, bo taki status będzie mieć ZUK, ma zajmować się zarządzaniem lokalami mieszkaniowymi i użytkowymi, utrzymaniem czystości i porządku w gminie, w tym targowiska i terenu wokół niego, a także utrzymaniem dróg, ulic i placów. W przyszłości, poprzez Zakład Usług Komunalnych, samorząd chce też zarządzać nowym cmentarzem oraz prowadzić różne formy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.
W ramach józefowskiego ZUK-u ma powstać grupa remontowo-budowlana, która będzie mogła wykonywać niektóre inwestycje. - Obecnie realizację pewnych zadań zlecamy wykonawcom zewnętrznym, a moglibyśmy powierzać je właśnie takiemu podmiotowi i w ten sposób dać pracę większej liczbie mieszkańców naszej gminy - wyjaśnia Zastępca Burmistrza Ireneusz Wilczyński.
Utworzenie ZUK-u ma również doprowadzić do skrócenia procedur, stosowanych przy realizacji zadań własnych gminy. Wykonawców nie trzeba będzie szukać w drodze długotrwałych przetargów. Można je będzie zlecić szybciej, bez takich procedur, samorządowemu zakładowi budżetowemu.
Według Ireneusza Wilczyńskiego wprowadzenie nowych rozwiązań usprawni też pracę urzędu. "Realizacja wielu inwestycji i obsługa projektów unijnych wymaga bowiem zaangażowania dużej liczby osób. Część z nich, na przykład pracowników gospodarczych, może przejąć nowy zakład" - wyjaśnia Burmistrz Wilczyński.
Ostateczna decyzja w sprawie powołania Zakładu Usług Komunalnych jeszcze nie zapadła. Radni Józefowa mają się zająć tą sprawą podczas lutowej sesji.