Współczesny postęp technologiczny pozwala na zwiększanie stopnia możliwości przemieszczania ludzi i towarów, jednak nadal ładunki z Azji przemieszczane są głównie tradycyjną drogą morską, a za organizację transportu odpowiada spedycja morska. Ten rodzaj transportu, umożliwia przesył bardzo dużej ilości towaru w relatywnie niskich cenach. Dzięki temu pozwala przedsiębiorstwu na zminimalizowanie kosztów, szczególnie przy dużej masie ogólnej.
Czym jest drobnica morska?
Transport drobnicowy (z ang. LCL - Less than Container Load) jest taką metodą wysyłki, która umożliwia sprowadzenie/wysłanie niewielkiej ilości towarów w korzystnej cenie. Nie trzeba tutaj wynajmować i płacić za cały kontener, ale za taką jego część, która zmieści konkretne produkty. Drobnica morska to właśnie transport mniejszych, skonsolidowanych ładunków.
Jest to doskonałe rozwiązanie zarówno dla małych importerów, jak i osób które kupują w różnych miejscach oraz w różnym czasie mniejsze partie towaru. Transport drobnicowy oferuje obecnie wielu przedsiębiorców świadczących usługi spedycyjne i transportu międzynarodowego. Drogą morską można bowiem przetransportować dużą ilość ładunków w cenie która będzie zdecydowanie konkurencyjna dla innych rodzajów transportu.
Transport międzynarodowy - konsolidacja ładunków
Transport międzynarodowy drobnicowy opiera się na łączeniu różnych ładunków w ładunek zbiorczy. Określa się to mianem ich konsolidacji, kiedy to towary (nawet różnego typu), od wielu nadawców planujących w tym samym czasie przetransportować przesyłki na tej samej trasie, gromadzone są w jednym miejscu. Osoby odpowiedzialne za ich załadunek dostarczają towary do wyznaczonego przez spedytora magazynu. Tam wszystko ładowane jest do jednego kontenera, który zamyka się i plombuje, by był gotowy do transportu statkiem. Po dotarciu do portu docelowego kontener trafia do magazynu agenta gdzie zostaje rozformowany, a przesyłki przechodzą przez odprawę celną. Dopiero wtedy są one transportowane do odbiorców znajdujących się w różnych lokalizacjach na terenie danego kraju. Bardzo dużą zaletą konsolidacji ładunków jest na pewno obniżenie kosztów spedycji morskiej dla ładunków w niewielkiej ilości. Całkowity koszt transportu nie zmienia się, ale jest on rozkładany na wielu różnych nadawców.
Czy z Chin trzeba transportować całe kontenery?
Wielu polskich przedsiębiorców powinno zdawać sobie sprawę z tego, że z Chin nie trzeba już transportować całych kontenerów samodzielnie, co w wielu przypadkach byłoby po prostu nieopłacalne. Wprowadzenie drobnicy sprawiło, że obecnie swoje pakunki można umieścić na miejscach paletowych, te zaś w kontenerze. W takiej sytuacji nie płaci się za cały kontener, tylko za jego wykorzystywaną część. Spedytor może wtedy oczywiście innemu klientowi (bądź klientom) wynająć pozostałą przestrzeń kontenera na transport ich drobnicy morskiej. Jest to idealna opcja, szczególnie dla małych i początkujących firm, dla których drobnica pozwala na jednorazowe, mniejsze inwestycje oraz nie wymaga "zamrażania" na dłuższy czas ich kapitału.