Wersja mobilna     +   Dodaj wydarzenie    Dodaj aktualność    Dodaj galerię    Zgłoś temat    Dodaj ogłoszenie    Dodaj ofertę  
Przeczytaj:
Rozmiar tekstu:
AAA
BIŁGORAJ
2016.01.26 08:50

Jak działał Automobilklub?

Biłgorajski Automobilklub ma 25 lat. Pod koniec ubiegłego tygodnia zostały zorganizowane uroczystości jubileuszowe. Podczas wydarzenia Henryk Tytoń przypomniał jak powstawał AK, przedstawił też wszystkie działania, jakie przez ten czas podejmowano. A było o czym opowiadać. My dziś publikujemy całość wystąpienia.
Jak działał Automobilklub?
Jak działał Automobilklub?

"Zbliżał się koniec 1989r. Wśród działaczy Biłgorajskiej Delegatury Automobilklubu Zamojskiego coraz głośniej mówiło się o powołaniu w Biłgoraju samodzielnie działającego stowarzyszenia zrzeszonego w Polskim Związku Motorowym. W końcu powołano komitet założycielski w składzie: Żabiński Jan - Waga Izydor - Woźny Zbignioew - Tuzinek Janusz - Korniak Ryszard - Kot Zbigniew - Łysikowski Artur - Gronzio Tadeusz - Borowiński Janusz - Artecka Maria. Grono tych działaczy do 30 listopada 1989r. opracowało statut dla przyszłej organizacji. Następnie w grudniu 1989r. skierowali wniosek do Sądu Wojewódzkiego w Zamościu o zarejestrowanie stowarzyszenia.

W dniu 19 grudnia 1989r. Sąd Wojewódzki Wydział Cywilny w Zamościu po rozpatrzenie sprawy z wniosku Komitetu Założycielskiego Stowarzyszenia AUTOMOBILKLU BIŁGORAJSKI o wpisanie do rejestru stowarzyszeń postanowił: wpisać do rejestru stowarzyszeń Stowarzyszenie o nazwie jak wyżej z siedzibą w Biłgoraju - Sygn. akt Ns-Rej. "St" 5/89 z dnia 19 grudnia 1989r. Wraz z tym postanowieniem sądowym zaczęło się "życie" Automobilklubu Biłgorajskiego. Niezwłocznie, bo już 10 stycznia 1990r. Automobilklub Biłgorajski wybrał swój zarząd w skład którego weszły niżej wymienione osoby z powierzonymi im funkcjami: prezes - Jan Żabiński, wiceprezesi - Zbigniew Woźny, Zbigniew Kot, Jan Kanty, Janusz Tuzinek, skarbnik - Kacoer Knap, sekretarz - Wiesław Krawczykowski, członkowie - Leszek Jagosiak, Janusz Borowiński, Maria Artecka, Eliza Łysikowska, Boleslaw Babij, Jan Krzesiński, Izydor Waga, Józef Turczyniak, Andrzej Turczański, Ryszard Krawiec, Tadeusz Gronzio, Tadeusz Tujaka. Oczywiście Sąd Wojewódzki Wydział Cywilny w dniu 17 stycznia 1990r. postanowieniem

Aby zrozumieć jakie było podłoże powstania AB, należy cofnąć się do czasu funkcjonowania w Biłgoraju Delegatury Automobilklubu Zamojskiego, gdyż był to okres mający bezpośredni wpływ na powstanie AB.

Otóż w 1976r. grupa entuzjastów sportu i turystyki motorowej powołała do życia Delegaturę Automobilklubu Zamojskiego w Biłgoraju na czele z Januszem Ostrowskim i Izydorem Wagą. W 1979r. z niewiadomych przyczyn Delegatura zaprzestała swojej działalności. Nie upada jednak w Biłgoraju rozwój popularnego już na ówczesne czasy sportu kartingowego. W lutym 1985r. dochodzi do spotkania Jana Żabińskiego z prezesem Automobilklubu Zamojskiego - Januszem Usidusem. Zapada decyzja o ponownym utworzeniu Delegatury Automobilklubu Zamojskiego w Biłgoraju. Początkowo z 7 członków Delegatury w lutym, organizacja rozrosła się do 133 członków w kwietniu. To był początek "lawiny" napływu entuzjastów sportów i turystyki motorowej. Mówi o tym statystyka wzrostu liczby członków A. Zamojskim w następnych latach, po powstaniu Delegatury w Biłgoraju: 1983r. - 335; 1984r. - 484; 1985r. - 524; 1986r. - 1679 - członków klubu! Znaleźli tu swoje miejsce zarówno młodzi jak i dorośli - zawodnicy jak i działacze. Dzięki wybudowanemu w Biłgoraju torowi kartingowemu i wielkiemu zaangażowaniu biłgorajskich działaczy, mających olbrzymi potencjał organizacyjny, Biłgorajska Delegatura AZ miała pełne ręce roboty. Dominował oczywiście karting popularny wśród młodzieży, a przy nim rozwijały się inne dyscypliny motorowe jak rajdy samochodowe i motocyklowe, turystyka motorowa. Szczególną rolę odgrywało bezpieczeństwo ruchu drogowego: szkolenia w zakresie ratownictwa drogowego PZM, szkolenia na kartę rowerową i motorowerową, pogadanki wśród młodzieży szkolnej o bezpieczeństwie na drogach, turnieje rowerowe w ramach Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym dla dzieci szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Lata 1986 - 1989 to dalszy rozwój Biłgorajskiej Delegatury. W 1988r. stan członkostwa w AZ zwiększył się do 2667 członków (w tym około 50% młodzieży). Na autodromie organizowane były liczne imprezy kartingowe. Powstała sekcja motorowa "Simson Enduro". Biłgorajscy zawodnicy odnosili coraz większe sukcesy nie tylko w okręgu ale i na szczeblu krajowym. Automobilklub Zamojski był jednym z większych klubów w Polsce po powołaniu Biłgorajskiej Delegatury. Dorobek biłgorajskich zawodników i działaczy był już spory. Właśnie ta rzesza członków z terenie Biłgoraja i okolic, duży potencjał organizacyjny, ambicja - zadecydowały o tym, że wśród biłgorajskich działaczy zapadła decyzja o utworzeniu własnego klubu.

Nowo powstałe stowarzyszenie - Automobilklub Biłgorajski nie musiał zaczynać swojej działalności od początku. Znakomita większość członków oraz ich dorobek sportowy i organizacyjny pozostawał w Biłgoraju. Tak więc działalność była kontynuowana, lecz nie pod nazwą Delegatura AZ, ale jako Automobilklub Biłgorajski.

SZANOWNI ZEBRANI

Rok 1989 i lata następne działalności stowarzyszenia, zbiegły się z okresem transformacji ustrojowych w kraju - przemian politycznych i gospodarczych. Wobec zachodzących zmian, trzeba było przystosować się do nowych warunków, a zwłaszcza pozyskiwania środków finansowych na działalność statutową. Z tego właśnie powodu w dekadzie lat 90-tych XX wieku, w klubie zmniejszać się będzie ilość członków i prowadzonych sekcji, gdyż zaprzestano uprawiania niektórych dyscyplin motorowych, ale jednocześnie pojawią się nowe. Póki co, Automobilklub Biłgorajski, kierowany przez doświadczonych działaczy, wchodzących w skład zarządu z prezesem Żabińskim, mimo obiektywnych trudności radził sobie bardzo dobrze. Imponująco przedstawiały się osiągnięcia. Potwierdza to kalendarz imprez w pierwszym roku (1990) działalności AB:

Przykład:

Kalendarz imprez w pierwszym roku (1990) działalności AB był imponujący: - przeprowadzono 8 Rejonowych Eliminacji Motorowego Pucharu Polski - 1 Eliminację Okręgową Motorowego Pucharu Polski - Finał Motorowego Pucharu Polski - przeprowadzono 4 Okręgowe Eliminacje Kartingowych Mistrzostw Polski - w dniach 3 - 15.VII oraz 16 - 29 lipca zorganizowano dwa turnusy obozu kartingowego "Biłgoraj 90" - w lutym i marcu prowadzono szkolenia zawodników i sędziów - cały rok prowadzono szkolenia na kartę rowerową i motorowerową oraz prowadzono pogadanki o tematyce BRD - prowadzono szkolenia ratowników drogowych PZM

Ponadto było 17 wyjazdów na zawody do innych miejscowości.

Takie lub podobne kalendarze imprez Automobilklub Biłgorajski realizował w następnych latach.

W 1992r. przed AB i władzami miastem Biłgoraj pojawiła się szansa zaistnienia na arenie międzynarodowej. Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) zaproponowała Polsce zorganizowanie w 1993r. kartingowych mistrzostw świata i Europy. Zarząd Główny PZM propozycję przyjął. Akces organizacji tej imprezy zgłosiły kluby z Biłgoraja, Bydgoszczy i

Poznania. Biłgorajski tor posiadał homologację międzynarodowa, w opinii wielu krajowych działaczy był jednym z lepszych w Polsce. Byli tu prężni działacze i była dobra atmosfera sportowa. Niestety, na zorganizowanie mistrzostw świata posiadanie tylko toru kartingowego i chęci biłgorajskich działaczy okazało się, że to za mało.

Lata 90-te XX w. były dobre dla AB. Byliśmy organizatorami wielu imprez o zasięgu lokalnym, okręgowym, krajowym i międzynarodowym - dominowały zawody kartingowe.

Natomiast początkowe lata XXI w. to powolne zaprzestawanie organizacji imprez kartingowych w Biłgoraju. Po wielu latach intensywnej eksploatacji toru, nie dokonano jego remontu, co wiązało się z bezpieczeństwem zawodników. W końcu właściwa komisja ZG PZM, biłgorajskiemu torowi nie przyznała homologacji na organizowanie żadnych zawodów kartingowych pod szyldem PZM.

Szkoda!! Przecież przez tyle lat sport kartingowy cieszył się na Ziemi Biłgorajskiej wielką popularnością, uprawiała go bardzo duża liczba zawodników, którzy wychowali się na tym sporcie, dostarczał im satysfakcji ze zdobywanych trofeów a widzom wielu wrażeń sportowych. Tu trenowali i jeździli przyszli mistrzowie Formuły 1 - w 1996r. startował tu Robert Kubica z Automobilklubu Kraków, który ma tu odnotowany rekord toru w kategorii Młodzik 1 (50cm) - 0:50,226 sek. Ten sport i tor kartingowy przysparzał Biłgorajowi, jego włodarzom i ziemi biłgorajskiej wiele chwały i chluby - w regionie, w kraju i poza jego granicami.

Na szczęście nie upadły inne dyscypliny sportów motoryzacyjnych. Działacze AB z powodzeniem realizowali zadania statutowe w zakresie: bezpieczeństwa ruchu drogowego, turystyki samochodowej i motocyklowej, sportów samochodowych i motocyklowych, a także pojazdów zabytkowych.

W zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego realizowaliśmy następujące zadania:

- szkolenia na kartę rowerową i motorowerową wśród młodzieży szkół podstawowych - szkolenie ratowników drogowych PZM - szkolenia nauczycieli na tzw. "Instruktorów BRD" - pogadanki w szkołach o tematyce BRD z udziałem policjantów

W 1998r. Automobilklub Biłgorajski i Automobilklub Lubelski jako 2 z 4 klubów w kraju został wyróżnione dyplomem Zarządu Głównego PZM za najaktywniejsze działanie w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego wśród dzieci i młodzieży.

Pod koniec lat 90-tych XX w. Klub zaprzestał szkoleń młodzieży na kartę rowerową, gdyż obowiązek ten, wraz z wprowadzeniem do szkół wychowania komunikacyjnego - przejęły szkoły. Organizowane przez Automobilklub Biłgorajski Turnieje BRD były na wysokim poziomie. Na ogół organizowane one były na szczeblu miejskim i powiatowym, lecz w dowód uznania za dobrą organizację powierzano nam organizację tych turniejów na szczeblu strefowym(2002r.), wojewódzkim (1987, 1989, 2004r.) i krajowym (1995r.).

Na wysokim poziomie prowadzono w AB ratownictwo drogowe PZM. W początkowych latach istnienia Klubu było 401 ratowników drogowych co stawiało nas w krajowej czołówce. Organizowaliśmy rajdy ratowników drogowych (później Mistrzostwa Ratowników Drogowych PZM) o randze okręgowej i krajowej. Celem tych imprez jest praktyczne doskonalenie umiejętności udzielania pomocy osobom poszkodowanym w zdarzeniach na drodze, a przy okazji (jak to w rywalizacji) wyłonienie najlepszych - mistrzów i wicemistrzów. Startujący w tej dyscyplinie przez wiele lat członkowie AB (Mariusz Błaszczyk, Roman Redka, Jacek Soszka) zdobywali tytuły wicemistrzów Polski i tytuł mistrza Polski. Prowadziliśmy też regularnie szkolenia w zakresie doskonalenia techniki jazdy dla kierowców samochodów i motocykli, które organizowaliśmy pod patronatem Marszałka Woj. Lubelskiego. Prowadzili je instruktorzy PZM, byli mistrzowie Polski w wyścigach motocyklowych. Zajęcia te cieszyły się dużym zainteresowaniem.

Turystyka samochodowa i motocyklowa

Towarzyszy ona naszemu Klubowi od samego początku. Zarówno za działalności Biłgorajskiej Delegatury Automobilklubu Zamojskiego jak i Automobilklubu Biłgorajskiego, zawsze była częścią kalendarza imprez w poszczególnych latach. W turystyce motorowej głównym celem jest promocja walorów swojego regionu: historycznych, przyrodniczych, krajobrazowych, zabytków sztuki i architektury. Równorzędnym celem rajdów turystycznych jest też: 1/ bezpieczeństwo ruchu drogowego, 2/ zasad udzielania pierwszej przedlekarskiej, 3/ próby sprawności kierowania pojazdem.

W początkowych latach działalności, Automobilklub Biłgorajski był organizatorem wielu rajdów samochodowych i motocyklowych pod nazwą: Rajd Samochodowy "Lipiec 86",

"Roztocze 87", Ogólnopolski Turystyczny Rajd Samochodowo-Motocyklowy "Roztocze 89", "Roztocze", o "Błękitną wstęgę Tanwi", "Samochodowy rajd nauczycieli". Członkowie Klubu uczestniczyli w tych rajdach. Wielokrotnie dołączali do tych imprez turyści z klubów sąsiednich województw i innych: Tarnowa, Stalowej Woli, Tarnobrzegu, Koszalina, Gdańska, Krakowa. W późniejszych latach rajdy turystyczne organizowano pod nazwą "O Puchar Tanwi", "Brzegami Łady i Tanwi", "Źródełko", "Wiosenny Rajd Biłgorajski", "Szlakiem Zabytków Pogranicza", "Po Roztoczu Zachodnim". Rajdy te stały się imprezami cyklicznymi jako rundy w ramach puchary TNMOL. Rajdy Old-Boyów, to bardzo ciekawa impreza turystyczna organizowana w Okręgu Lubelskim PZM od 1958r. Zawsze pod koniec każdego roku jako zamykająca sezon w turystyce samochodowej. Skierowana jest ona do starszych członków PZM, a jednocześnie traktowana jako miejsce spotkania towarzyskiego kilkudziesięciu działaczy wraz z rodzinami. Automobilklub Biłgorajski także uczestniczył w tych imprezach jako organizator lub jako załogi startujące.

Byliśmy współorganizatorem XX Jubileuszowego Ogólnopolskiego Turystyczno - Nawigacyjnego Rajdu Samochodowego im. Zbyszka MÓRGOWSKIEGO "Koziołek 2004" na trasie Janów Lubelski - Biłgoraj w dniach 18 - 20 czerwca 2004 r. Był to rajd w ramach Mistrzostw Polski Osób Niepełnosprawnych.

POJAZDY ZABYTKOWE. Automobilklub Biłgorajski nie posiada w tej dyscyplinie ani tradycji, ani osiągnięć. Był natomiast zapraszany do współorganizacji tego typu imprez przez Automobilklub Lubelski, który ma dobrze rozwiniętą sekcję pojazdów zabytkowych z długoletnią tradycją

W dniach 7 - 10 czerwca 2001 r. Automobilklub Lubelski i Automobilklub Lubelski Moto - Sport Sp. z o.o. organizowali XV Ogólnopolski Rajd Pojazdów Zabytkowych Mobil Oil Poland. Współorganizatorami byli też Automobilklub Zamojski i Automobilklub Biłgorajski. Nasi członkowie mieli za zadanie w dniu 8 czerwca 2001r. przygotować i przeprowadzić próby sprawnościowe na torze kartingowym. Natomiast w godz. 14.00 - 16.00 zorganizować prezentację pojazdów zabytkowych na Pl. Wolności dla społeczeństwa Biłgoraja.

Podobnie było w dniach 27 - 30 maja 2010r. z okazji 80-ciolecia Automobilklubu Lubelskiego i 20-lecie Automobilklubu Biłgorajskiego, oba te kluby zorganizowały XXIV Lubelski Rajd Pojazdów Zabytkowych, który był jednocześnie III Rundą Mistrzostw Polski. Trasa rajdu przebiegała przez Janów Lub. i ziemię janowską oraz przez Biłgoraj i

ziemię biłgorajską. Na biłgorajskim autodromie przeprowadziliśmy próby sprawnościowe dla pojazdów zabytkowych, a przed biłgorajskim ratuszem odbył się "konkurs elegancji" i pokazy ratownictwa drogowego PZM, przez członków naszego Klubu.

W roku 2011, kol. Zenon Łój - wieloletni członek zarządu, podjął się organizacji pierwszego regionalnego zlotu pojazdów zabytkowych i kolekcjonerskich, w ramach organizowanych w czerwcu Dni Biłgoraja. Spotkanie miłośników tzw. "oldtimerów" - posiadaczy pojazdów zabytkowych i historycznych - samochodów oraz motocykli, które zorganizowano w dniu 5 czerwca 2011r. na biłgorajskim autodromie, spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem uczestników i publiczności.

Od tego roku, miłośnicy zabytków corocznie przyjeżdżają na biłgorajski zlot ponadto, uczestniczą w innych imprezach lokalnych organizowanych w mieście i powiecie, prezentując swoje stare pojazdy. Impreza zyskała duże uznanie w regionie i na stałe weszła do klubowego kalendarza. Członkowie powstałego koła pojazdów zabytkowych w 2015 roku reprezentowali Automobilklub Biłgorajski na wystawie motoryzacyjnej "Motosesion" podczas Lubelskich Targów Motoryzacyjnych.

Dzięki tej nowej dyscyplinie, przybyło i przybywa do klubu też wielu nowych członków.!

TURYSTYKA MOTOCTKLOOWA lub jest dyscypliną, która ma bez wątpienia najbardziej ugruntowane tradycje w naszym Klubie od początku jego funkcjonowania. A przyczynili się do tego motocykliści sekcji motocyklowej, którzy od ponad 20 lat są uczestnikami europejskich zlotów motocyklowych "FIM Rally".

FIM Rally - to jedna z najstarszych i największych w Europie imprez turystyczno - rekreacyjnych w kalendarzu Międzynarodowej Federacji Motocyklowej, na którą przyjeżdża od 2-3 tys. motocyklistów z ponad 30 krajów. Zloty te organizowane są prawie nieprzerwanie od 1936r.

Reprezentanci Automobilklubu należą do krajowej elity w tej dyscyplinie, gdyż na palcach jednej ręki Można wymienić Kluby PZM, które maja takie tradycje. Ok. 20 członków klubu uczestniczyło w tych Zlotach nieprzerwanie od 1994 roku i czasem jako jedyni reprezentanci Polski, w różnym składzie, odwiedzili ok. 14 krajów Europy i Tunezję. Do tych najbardziej zasłużonych należą: Marek Spustek, Sławomir Paszko i inni. W 2015 roku pierwszy raz doczekaliśmy się uroczystego honorowego startu do 70-ego Zlotu FIM Rally w Vorden - Holandia. W uroczystości tej wzięli udział: Burmistrz Miasta Janusz Rosłan, Wójt Gminy Biłgoraj Wiesław Różyński, prezes ZO PZM w Lublinie Waldemar Czerniak, prezes LOK Biłgoraj Ryszard Łuczyn, członek ZO PZM i UKS "Energetyk" Biłgoraj Krzysztof Bury, podkom. Adam Grzyb - reprezentujący Komendanta KP Policji w Biłgoraju oraz członkowie zarządu Automobilklubu - Tadeusz Pisarczyk, Marek Spustek, Sławomir Paszko oraz inni członkowie klubu i motocykliści.

Turystyka motocyklowa to także uczestnictwo członków Automobilklubu Biłgorajskiego w krajowych zlotach motocyklowych i organizowanie od lat swojego zlotu pod nazwą "ROZTOCZE - Biłgoraj" W 2002 roku na jednym z posiedzeń Zarządu AB padła propozycja aby w 2003r. zorganizować zlot motocyklowy w Biłgoraju. Takiej dyscypliny Automobilklub Biłgorajski jeszcze nie organizował. Były obawy czy damy radę, czy przyjadą motocykliści, jaki wybrać termin (w tym czasie w kraju było wiele imprez tego rodzaju). Ostatecznie podjęto uchwałę - w 2003r. organizujemy zlot motocyklowy. Organizatorem był Automobilklub Biłgorajski, a współorganizatorem Agencja Artystyczna "ADA" - Tadeusz Pisarczyk. Na miejsce zlotu wybrano Ośrodek Rekreacyjno - Wypoczynkowy w Woli Dużej k/Biłgoraja. Po analizie kilku czasopism z branży motocyklowej wybrano termin organizacji zlotu - drugi weekend lipca. Przyjęto nazwę zlotu: "Ogólnopolski Zlot Motocyklowy "ROZTOCZE - Biłgoraj 2003". Od tego pierwszego zlotu, frekwencja uczestników była coraz wyższa, a biłgorajska impreza zlotowa zyskała renomę w kraju. Ta dobra passa trwała aż do dziesiątej, jubileuszowej edycji w 2012r. Z tej okazji Automobilklub Biłgorajski wykonał pamiątkowy medal, który na Jubileuszowym Zlocie wręczono najbardziej zasłużonym, dzięki którym Zloty te mogły się odbywać. Wśród wyróżnionych były instytucje, sponsorzy, organizacje oraz członkowie naszego Klubu. Ostatnie zloty nie należały do udanych, zapewne jedną z głównych przyczyn była nie sprzyjająca aura. Czy nasza "sztandarowa impreza motorowa" jaką jest dla naszego Klubu zlot, znowu będziemy mogli zaliczyć do udanych - czas pokaże? Pojawiły się też nowe pomysły, które mają rangę tej imprezy podtrzymać.

Sporty motorowe

RALLY SPRINT. Samochodowe imprezy popularne "Rally Sprint" są ogólnodostępnymi konkursami jazdy samochodem dla wszystkich chętnych, tj. kierowców amatorów zarówno dla zrzeszonych w PZM jak i nie zrzeszonych, posiadających prawo jazdy i samochód. Samochody są podzielone na klasy wg pojemności skokowej silnika. Każda impreza "Rally Sprint" składa się z kilku prób sprawnościowo - (minimum 2-ch) przejechanych na czas, które wyłaniają zwycięzców w klasach i ustalają miejsca w klas. generalnej. Jest to impreza ciesząca się od lat w naszym regionie bardzo dużym powodzeniem i adresowana jest do młodych kierowców. Od 1999r. jest ujęta w kalendarzu okręgowym i

rozgrywana jako o Puchar ZO PZM. Początkowo występowała pod nazwą "Mini-Max" - czyli minimum dystansu, maksimum prędkości. Klub wprowadził ją do swojego kalendarza w 2004r. pod nazwą "Śliska jezdnia" i była organizowana 2 - 3 razy w roku, głównie w miesiącach zimowych.

Jej celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez doskonalenie techniki jazdy samochodem oraz popularyzacja amatorskiego sportu samochodowego.

Tak więc jest to dobra szkoła jazdy, aby kierowca mógł kontrolować swoje umiejętności panowania nad pojazdem, np. wyjść z niekontrolowanego poślizgu lub szybko ocenić dystans pojazdu przed przeszkodą (szykaną). We wcześniejszych latach, używano także nazwy "Mini-Max" i "Mini-Sprint", zanim przyjęła ostatecznie nazwę "Rally Sprint" stosowaną obecnie. Klub organizował od 5 - 10 rund w roku. W styczniu 2010r. organizując Rally Sprint, po raz pierwszy nasz Klub przyłączył się do wsparcia 18. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Od tego czasu w każdej styczniowej rundzie Rally Sprintu "gramy", a w rzeczywistości "jedziemy" na rzecz WOŚP.

WYŚCIGI MOTOCYKLOWE

Są to imprezy o dużym stopniu sportowego ryzyka. Automobilklub Biłgorajski nie organizował tego typu imprez, aż do 2011r. Jednakże napływ do Klubu nowych członków, w tym motocyklistów, także chęć ścigania się na torze przez zawodników z innych klubów PZM, dawały powód do zastanowienia się nad tym. Zarząd AB podjął więc decyzję o wprowadzeniu tej imprezy do kalendarza imprez. 8 maja 2011r. po raz pierwszy na otwarcie sezonu motocyklowego zorganizowaliśmy "Motomajówkę" czyli Wyścigi Motocyklowe. Zawody rozgrywane są w oparciu o Regulamin Ramowy Mistrzostw Okręgu Lubelskiego PZM w sporcie motocyklowym, zatwierdzony przez OKSM. Należy przyjąć, że wyścigi motocyklowe cieszyły się dużą popularnością, skoro na biłgorajski autodrom przyjeżdżali ścigać się motocykliści z 31 miejscowości z różnych części Polski i z różnych Automobilklubów: Rzeszowskiego, Tarnowskiego, Wschodniego Lubelskiego, Wielkopolskiego, Radomskiego, Gliwickiego, Polskiego, Biłgorajskiego i WMKS Włodawa. Jedynym reprezentantem naszego Klubu, który startował w ostatnich latach w klasie "Supermoto" był Jacek Szubiak. Kwestia bezpieczeństwa podczas wyścigów motocyklowych i "problemy z ograniczeniem dostępu do autodromu", które pojawiły się ostatnio (2015r), uniemożliwiły nam ich organizacje. Dlatego, szczególnie ważnym wydarzeniem było wstąpienie do Klubu w 2015 roku, dwunastu nowych członków - motocyklistów, jeżdżących w motocyklowym "crossie" i zdobywających wysokie lokaty w "Otwartych Mistrzostwach

Województwa Podkrpackiego w "Cross Country". Do tych najlepszych należą m.in.: Jacek Psiuk i Wojciech Przytuła

CROSS CAR RACE.

Dnia 9 czerwca 2013r. w miejscowości Dyle koło Hedwiżyna w pow. biłgorajskim, przy kilkutysięcznej widowni po raz pierwszy, odbyła się widowiskowa impreza samochodowa pod nazwą "Złom Race" czyli wyścigi aut przeznaczonych do kasacji. Pojazdów, które choć o pogorszonym stanie, były sprawne pod względem mechanicznym i mogły być wykorzystane w amatorskim sporcie samochodowym na zamkniętych torach. Tak w Automobilklubie Biłgorajskiego narodziła się nowa dyscyplina sportu samochodowego, w której organizację najwięcej wysiłku włożyli m.in.: Radosław Kręt i Paweł Marzec. W jej organizacje włączyli się także miejscowi przedsiębiorcy. Dyscyplina ta zdobyła sobie uznanie kierowców chętnych stanąć do sportowej rywalizacji a jej widowiskowość przyciągała tłumy publiczności.

Od nowego 2014 roku impreza ta została wpisana do kalendarza imprez Automobilklubu Biłgorajskiego i była zgłoszona do kalendarza imprez ZO PZM w Lublinie pod nazwą "Cross Car Race." - opracowując tzw. "regulamin ramowy" określający reguły zawodów, a także zasady bezpieczeństwa. I chociaż impreza nie zyskały rangi "okręgowej", to ma tą szansę w latach przyszłych, jeżeli będzie udostępniony autodrom do ich organizacji.! W 2015 roku na terenie nieczynnych kamieniołomów w Żelebsku, dzięki ofiarności właściciela tego terenu (osoby, która jest członkiem klubu), został wybudowany tor szutrowy i nasz klub mógł dalej organizować imprezy z tego cyklu pn. "Wrak Race" - w formule "full contact".

POKAZY DRIFTINGOWE.

Jest to "młoda" dyscyplina sportu samochodowego nie uprawiana w Automobilklubie Biłgorajskim. Drifting podlega Polskiej Federacji Driftingu, która od 2006 roku organizuje w tej dyscyplinie Mistrzostwa Polski, według szczegółowo określonego regulaminu. "Reguły gry" w tej dyscyplinie polegają na kontrolowanym poślizgu auta na łukach, za pomocą odpowiednich technik jazdy i przy umiejętnym wykorzystaniu hamulców, sprzęgła i pedału gazu. Polska Federacja Driftingu poszukuje partnerów do organizacji imprez pokazowych w tej dyscyplinie, zyskując na popularności. Tak też się stało 12.10.2008 r. kiedy to Automobilklub Biłgorajski oraz "NOWA Biłgorajska Gazeta" na zlecenia PFD, na biłgorajskim torze, współorganizowali taką imprezę pod nazwą

"Nowa Drift Day". Impreza była udana pod względem organizacyjnym i sportowym, dzięki temu uzyskaliśmy uznanie PFD.

W dniu 17 maja 2009r. na torze kartingowym w Biłgoraju przy ul. Motorowej, ponownie zawitał drifting. Przeprowadzono widowiskową imprezę samochodową pn. "Drift Series - Runda I", którą zorganizowały: Polska Federacja Driftingu (PFD) i miejscowe kluby PZM - Automobilklub Biłgorajski i UKS Moto-Kart "Energetyk".

Liczba widzów jaka oglądała wówczas to wydarzenie, na pewno była najwyższa w historii imprez i funkcjonowania biłgorajskiego autodromu.!

Swoją obecnością, wśród zaproszonych gości honorowych zaszczycili nas: Andrzej Witkowski - Prezes Polskiego Związku Motorowego i v-ce Prezydent Międzynarodowej Federacji Motocyklowej (FIM); Edward Surmacz - Przewodniczący Głównej Komisji Kartingowej PZM, członek Prezydium ZG PZM i prezes UKS Moto-Kart "Energetyk"; Zbigniew Woźny - członek ZG PZM, v-ce prezes ZO PZM Lublin i prezes Automobilklubu Biłgorajskiego oraz

Marian Tokarski - wówczas etatowy Członek Zarządu powiatu biłgorajskiego - reprezentujący Starostę Biłgorajskiego - Marka Onyszkiewicza. Na obu wyżej wymienionych imprezach frekwencja publiczności sięgała kilku tysięcy.

SZANOWNI GOŚCIE - CZŁONKOWIE NASZEGO KLUBU'

Automobilklub Biłgorajski to nie tylko imprezy organizowane przez wiele lat, o których mówiłem. To przede wszystkim ludzie, ich potencjał organizacyjny, ich pasja i zaangażowanie w to co sobie wspólnie zaplanowali, do czego wspólnie dążyli i wykonywali jako organizatorzy lub jako "zawodnicy".

Pozwólcie więc, że wymienię organizatorów, działaczy, zawodników, i tych danych, i obecnych

Jan Żabiński, Zbigniew Woźny, Waldemar Czerniak Kacper Knap, Zbigniew Mizak, Ryszard Ogonowski, Zbigniew Kot, Sławomir Błaszczyk, Jan Blacha, Jan Kanty, Janusz Tuzinek Wiesław Krawczykowski Leszek Jagosiak, Jan Borowiński, Maria Aretcka,

Andrzej Masicz, Dariusz Żabiński, Janina Żabińska, Eliza Łysikowska, Bolesław Babij, Jan Krzesiński, Józef Cap Izydor Waga, Józef Turczyniak Andrzej Turczański, Ryszard Krawiec, Tadeusz Gronzio, Tadeusz Tujaka, Jerzy Buczek, Romuald Leszczyński, Henryk Dąbrowiecki, Beata Osiak, Janusz Ostrowski, Wojciech Nowak, Zygmunt Dechnik, Józef Turczyniak, Edward Surmacz, Zenon Łój, Andrzej Kwiecień,

Jan Skrok, Józef Bielak, Tadeusz Pisarczyk

Sławomir Czajka, Mariusz Błaszczyk, Roman Redka, Marek Spustek, Adam Piskorski Jacek Soszka, Henryk Tytoń, Sławomir Paszko, Monika Pogudz, Wacław Mrożek, Gabriel Szado, Wacław Mazurek Andrzej Róg, Mateusz Jasiński Radosław Kręt

Dariusz Żabiński, Mariusz Błaszczyk, Roman Redka, Jacek Soszka, Jan Kanty, Zbigniew Kot, Paweł Michalewski, Anna Michalewska, Wojciech Nowak, Wiesław Krawczykowski, Zenon Łój, Marcin Długaszek, Małgorzata Kubina, Michał Wenecki, Henryk Tytoń, Ewelina Piskorska-Czyrw, Zbigniew Słupski, Rafał Słupski, Tomasz Surma, Kamil Słupski, Tomasz Kamuda, Adam Hyz, Dawid Hyz, Róża Bryła, Marek Spustek, Ewa Spustek, Sławomir Paszko, Monika Pogudz, Wojciech Mazurek DorotaMazurek Tomasz Spustek Agnieszka Spustek, Jerzy i Katarzyna Korkosz, Waldemar Bachta, Grzegorz Piróg, Damian Bińkiewicz, Marek Dziubiński, Michał Dekundy, Marcin Skroban, Jakub Halicki, Grzegorz Gurdziel, Radosław Kręt, Marek Marczak, Paweł Kamoda, Jan Kaczorowski, Tomasz Gil, Dariusz Paleczny, Jacek Marczak, Michał Wenecki, Kamil Psiuk, Grzegorz Tatar, Krzysztof Myszak, Łukasz Kołodziej, Wojciech Startek, Michał Góralczyk, Robert Stachyra, Alicja Brudniak, Andrzej Brudniak, Wojciech Pawłowski, Sebastian Surma, Maciej Hysa, Stanisław Kaczorowski, Krzysztof Król, Paweł Król, Artur Król, Dariusz Nizio, Piotr Dudzic, Magdalena Dudzic, Krzysztof Birut, Jerzy Kot, Rafał Koper, Wiesław Duda, Grzegorz Duda".

O obchodach jubileuszu przeczytają państwo w artykule pt. 25 lat Automobilklubu Biłgorajskiego.

red.
REKLAMA
Oceń:
0 głosów
red. dodany
 
Odsłon: 5122
Dodaj zdjęcie

Waszym zdaniem (3)

Podaj login i hasło:
Login:
Hasło:
Skomentuj na forum:
Zarejestruj się
Jesteś już zarejestrowany na bilgorajska.pl? Zaloguj się
Imie lub nazwa:
Treść komentarza:
Przepisz niebieski tekst z obrazka wyżej:
Na forum istnieje możliwość oceny wypowiedzi, można oddawać głosy pozytywne jak i negatywne.
Ostatnio dodane komentarze
PL
d75-011
~ Członek AB   Artur Łysikowski należał do założycieli klubu i jego nazwisko jest wymienione w pierwszym, początkowym fragmencie tekstu (4 wiersz) - fakt, że akurat "pominięto go na dole w zestawieniu członków i działaczy AB -to małe przeoczenie, które nie umniejsza jego zasług kiedy klub powstawał i się rozwijał! Co zostało przez obecny zarząd docenione -na pewno Artur nie ma większych uwag.Pozdrowienia nie tylko dla niego, bo takich było wielu zasłużonych Kolegów...(rezerwista!)
28 stycznia 2016
brak ocen
PL
f47-5e5
~ ojeju  do ~ ja   A kto to Lysikowski?Pajaca masz w główce i tam rozprawiaj na takim poziomie.
27 stycznia 2016
brak ocen
US
ad5-5e2
~ ja   a gdzie Artur Lysikowski pajacu?
27 stycznia 2016
+2
-1
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu bilgorajska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
reklama
REKLAMA
REKLAMA

Najpopularniejsze

REKLAMA
Gazetka Lidl - Zobacz aktualne promocje i nowe gazetki na stronie Moja Gazetka
REKLAMA
6 listopada 2024 Żurawie
Tragiczny finał poszukiwań
27 października policja otrzymała zgłoszenie o zaginięciu mieszkanki gminy Turobin. Niestety poszukiwania zakończyły się tragicznie. W środowe przedpołudnie policjanci odnaleźli ciało kobiety.
w piątek, godzina 09:07 Biłgoraj
Nowy kierownik w Biłgoraju
w piątek, godzina 14:16 Gmina Biłgoraj
Gmina sprzedaje cztery strażackie klasyki
w niedzielę, godzina 16:52 Biłgoraj
Biłgoraj uhonorował bohatera [NOWE ZDJĘCIA]
W niedzielę, 10 listopada, w Biłgorajskim Centrum Kultury miała miejsce wyjątkowa uroczystość nadania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Biłgoraja ppor. Józefowi Steglińskiemu ps. "Cord". Wieczór poświęcony był bohaterowi, który swą niezłomnością zasłużył na szczególne miejsce w historii regionu. Uroczystość uświetniła prapremiera filmu dokumentalnego "Ten skrawek ziemi to wolna Polska".
w piątek, godzina 16:14 Biłgoraj
Potrącenie na przejściu
w środę, godzina 08:25 Markowicze
Dwa zdarzenia na DW nr 835 [AKTUALIZACJA]
1 listopada 2024 Biłgoraj
Wspominamy zasłużonych mieszkańców Ziemi Biłgorajskiej
W Dniu Wszystkich Świętych wracamy myślami do mieszkańców powiatu, którzy wnieśli istotny wkład w życie naszej Małej Ojczyzny. To oni swoją codzienną pracą i zaangażowaniem przyczynili się do rozwoju Biłgorajszczyzny i zapisali się w pamięci mieszkańców.
w piątek, godzina 20:45 Biłgoraj
Autodrom w telewizji już w niedzielę
w czwartek, godzina 15:05 Region
Mieszkaniec powiatu potrącił rowerzystę
1 listopada 2024 Goraj
Trwa kwesta parafialna w Goraju
Na cmentarzu parafialnym w Goraju rozpoczęła się IX kwesta na rzecz odnowy zabytkowych pomników. Od wczesnych godzin porannych wolontariusze ze stowarzyszeń, kół gospodyń i straży pożarnych kwestują, by zebrać środki na renowację historycznych nagrobków, stanowiących cenne dziedzictwo lokalnej społeczności.
we wtorek, godzina 09:31 Biłgoraj
Przedstawiciele powiatu na Marszu Niepodległości w Warszawie
we wtorek, godzina 08:19 Powiat
Dwa poranne zdarzenia drogowe [AKTUALIZACJA]
 
telRedakcja telefon

533 188 100

alarmSkrzynka alarmowa

alert@bilgorajska.pl

emailRedakcja e-mail

redakcja@bilgorajska.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone bilgorajska.pl Projekt graficzny CePixel wykonanie eball